Omat työkalut
Olet täällä: Etusivu Ajankohtaista Kuidun kiitotie: Daimler esitteli FTTH ja FTTB laajakaistateknologioita. Näitä tarvitaan niin Lapissa kuin pääkaupunkiseudulla.
 
Sivun toiminnot

Kuidun kiitotie: Daimler esitteli FTTH ja FTTB laajakaistateknologioita. Näitä tarvitaan niin Lapissa kuin pääkaupunkiseudulla.

Suomen Seutuverkot ja Finnet järjestivät Kuidun kiitotie -tapahtuman 31.-31.10.2019 Helsingin Sokos Hotel Presidentissä. Daimler esitteli useita tuoteuutuuksia sekä toi esille näkökulmia kahteen nousevaan verkkoteknologiaan. Nämä luovat uusia mahdollisuuksia verkkoyhtiöille laajakaistaverkkojen rakentamiseen ja kehittämiseen sekä palvelutarjonnan laajentamiseen.

 

 

 

Keräsimme yhteen verkkoseminaarissa Daimlerin esittämiä ajankohtaisia aiheita. Näistä trendeistä ja tuotteista haluat verkkorakentajana olla perillä!  

 

Viipaloinnilla optimoidaan verkkoja
 

Verkon viipalointi (Slicing) on yksi tietoliikenneverkkojen arkkitehtuurin uusimmista kehityspoluista. Viipalointi on uusi tapa jaotella ja eriyttää verkkoliikenne. 

Slicing-teknologia tuo 5G- ja kuituverkkoihin lisää kapasiteettia, joustavuutta, tehokkuuta, luotettavuutta ja turvallisuutta. 

Viipaloinnilla ennustetaan olevan suuri vaikutus siihen, miten sekä yksittäiset kuluttajat että yritykset voivat valita ja saada palvelunsa verkon yli tulevaisuudessa. 

Viipaloinnin nähdään tuovan uusia mahdollisuuksia monella eri alalla: etämittauslaitteet, esineiden internet, teollisuuden automaatio, älyliikenne, virtuaalitodellisuus, lisätty todellisuus, etäkirurgia, tekoäly ja robotiikka.

 

Uusi IP-alusta ZTE:ltä 

 

Viipalointi-teknologia on sisällytetty myös verkkovalmistaja ZTE:n seuraavan sukupolven liitäntäverkkojen aggregointiratkaisuun. ZTE on kehittänyt uuden monipuolisen ja suuritehoisen IP-alustan nimeltä TITAN.  

TITAN ZXA10 tukee Active Ethernet Point-to-Point -yhteyksien lisäksi nykyisten ja tulevien PON -standardien Point-to-Multipoint -yhteyksiä (NG-PON2/TWDM-PON). 

TITAN ZXA10 luo kiitettävästi Open Access -kuituverkon toteuttamisen mahdollisuuden. Avoin kuituverkko voi merkittävästi kasvattaa paikallisen verkkoyhtiön palveluiden tarjontaa. 

Avoimessa kuituverkossa voi Slicing-mekanismilla eriyttää usealle eri palveluntarjoajalle oman siivunsa verkkoliikenteestä. Jokainen heistä voi hallinnoida omat palvelunsa ja asiakkaansa ihan kuten ne olisivat palveluntarjoajan omalla fyysisellä alustalla.   

TITAN ZXA10 IP-alustan kellotuksen tarkkuus on kehitetty vastaamaan 5G- verkkojen vaatimuksiin. Näin alustalla voi toteuttaa 5G-tukiasemien Front&Backhaul
-runkoliityntäyhteyksien tarvitsemat kapasiteetit. 

 
Puheenvuoro_pieni.png
Kuidun kiitotie: Daimlerin tuotealuepäällikkö Patrik Wiik esitteli uuden FTTH-alustan, jolla voi toteuttaa Active Ethernet:in ja PON:in liitäntäyhteydet sekä 5G-tukiasemien runkoverkkoyhteydet. 

 

 

G.fast täydentää kuitua FTTB-kohteissa  

 

Toisena nousevana trendinä Daimler toi esille G.fast-tekniikan. 

G.fast-tekniikasta voi ansiokkaasti tulla Kuitu taloon -toteutuksien täydentävä Last Mile -ratkaisu sekä teknisistä että kustannussyistä. Tiedonsiirtonopeudet ovat täysin kuidun luokkaa ja laitteiden yleinen hintataso on laskenut alkuvuosista. 

G-fast -tekniikalla voidaan toteuttaa huippunopea kiinteä laajakaistayhteys taajamien pien-, kerros- ja rivitaloihin kun asuntojen kuidutus on vielä tekemättä. 

Nykyinen VDSL2 -tekniikan maksiminopeus on 100-200MB, eikä sillä saavuteta kuidun tiedonsiirtonopeuksia. G.fast-tekniikalla voidaan sen sijaan luotettavasti saavuttaa jopa 2GB:n nopeuksia 100m etäisyydellä - edelleen perinteistä puhelinkaapelointia käyttäen. 

G.fast -tekniikka on myös taaksepäin yhteensopiva VDSL2 -tekniikan kanssa. Näin kaikkia asiakaspäätelaitteita ei edes tarvitse uusia G.fast-tekniikkaan siirryttäessä.

G.fast -tekniikan ennustetaan yleistyvän FTTB-toteutuksissa ensi vuodesta alkaen. Daimlerilla on tarjolla IP-alustat ja päätelaitteet, jotka tukevat G.fast -standardia. 

 

Wi-Fi 6 tukiasema kiihdytti nopeustestissä          

 

Daimlerin esittelypisteellä näyteltiin uuden Wi-Fi 6 -standardin nopeusluokkia.    

Nopeustestissä käytettiin markkinoiden ensimmäistä Wi-Fi 6 -sertifioitua tukiasemaa Ruckus R750:ä. Wi-Fi 6 -päätelaitteena toimi Samsung Galaxy S10+ puhelin. Kokeilussa helposti saavutettu 800Mbit/s:n nopeus havainnollistaa uuden standardin mahdollistamat suuremmat tiedonsiirtokapasiteetit. 

Wi-Fi 6 -standardi (IEEE802.11ax) tuo verkkoon jopa neljä kertaa enemmän nopeutta aiempaan Wi-Fi 5 -standardiin (IEEE802.11ac) verrattuna. 

Muita langattomia näyttelytuotteita olivat Ruckus P300 point-to-point radiolinkki ja Ruckus M510 4G&WLAN-tukiasema. Ruckuksen monipuoliset hallintaratkaisut ja niiden mahdollistama WLAN-palvelutuotanto herättivät myös kiinnostusta.

 
 R750 ja Speed test_2_pieni_400x400px.jpg
 
Kuidun kiitotie: Ruckus R750 802.11ax -tukiasemalla tehdyssä Wi-Fi 6 nopeustestissä mittari kiipesi reippaasti yli 800 Mbit/s. 
 
 

 

Uusi Wi-Fi-toistin CTS:ltä

 

Seutuverkkojen keskuudessa laajasti käytössä olevan CTS FWR5-kuitupäätelaitteen lisälaitteeksi on tulossa markkinnoille WLAN-toistin. 

FWR-ACEXT -toistimen avulla voidaan WLAN-verkon kantamaa laajentaa sisätiloissa.  

Tämän uuden WLAN-toistimen asennus on helppoa. Sen liittäminen FWR5-päätelaitteeseen tapahtuu yksinkertaisesti vain kunkin laitteen WPS-napin painalluksella. WLAN-toistin toimii heti samassa verkossa ja päätelaitteen IP-osoite pysyy samana. 

 
Osasto_pieni.png
Kuidun kiitotie: Daimlerin osastolla Tähtikuitu Oy:n toimitusjohtaja Jussi Rantamo (oikealla)
vahtoi kuulumisia CTS:n Country Managerin Markus Petterssonin kanssa. 

 

 

Kuidun kiitotie -tapahtumaan osallistuivat yhteensä yli 250 henkilöä noin 120 organisaatiosta. 

Daimler Finland Oy toimii laajakaistaverkkojen toimittajana Suomen Seutuverkot ry:n jäsenyhtiöille ja Finnet Liitto ry:n jäsenyrityksille laajakaistahankkeissa eri puolella Suomea.